Saturday, January 5, 2013

kisah duka tahun baru



assalamualaikum
apa kaba sume?
harap sihat lah ye
hari ni saya hanya nak kongsi 
kisah duka yang saya alami ketika tahun baru
tapi sebelum tu 
dikesempatan ni saya nak ucap selamat tahun baru semua
walaupun agak terlambat kan
hehehehe



KESEDIHAN TAHUN BARU


31/12/2012,jam 9.00 mlm 

ayah call..
ayah: angah mak masuk hospital.
saya: Ya ALLAH, macam mana leh jadik cam tu?
(terdengar nada cemas ayah)
ayah: tiba-tiba je muntah then rebah
saya: ayah, sekarang mak macam mana?
ayah: still kat icu lagi
(saya terdiam.)



saya sedih sangat 
bile mak saya dikhabarkan sakit
strok???
lagi lah saya takut
saya tak tahu nak wat apa
hati saya menangis
yang saya boleh wat time tu just doa saja 
agar mak kuat
saya bingung.
dan setiap 30 minit saya call ayah tanya keadaan mak
nasib baik kawan saya ada sentiasa 
memberi kekuatan ketika itu


saya sedih sangat
orang lain bergembira sambut tahun baru
tapi mak sedang berjuang di dalam bilik icu dan ayah berkorban di luar bilik
tapi
apa yang saya tahu ALLAH sentiasa ada bersama
Alhamdulillah
berkat doa
mak skang dh kian pulih
mak memang kuat semangat
saya kagum dengan mak
tangan dah bleh gerak sikit2
Alhamdulillah sangat2
'Ya ALLAH kasihinilah mak ayah sebagaimana mereka mengasihi kami adik - beradik'
selalu saya berdoa.

kesian ayah
sampai demam2
mgkin terlalu sedih
segarang-garang ayah pun
ayah sgt lah penyanyang orangnya
setiap kali jumpa mak
 mesti ayah masuk tak sampai 5 minit pastu kua
ble sy cri ayah kat lua
rupanya ayah sedang menagis
kesian ayah
'Ya ALLAH berilah kakuatan pada ayah dalam menghadapi dugaan ini...'
sedih sangat
saya kene kuat
kalo saya lemah
mcm mn ngan adik2 saya yang lain
ALLAH sedang menguji
sesungguhnya ALLAH tidak akan menguji hambanya sekiranya hambanya itu  tidak mampu.
tu lah ustazah saya selalu pesan
sentiasa positif
jiwa kita pasti tenang

6/01/2013, jam 6.00 petang

adik: angah, mak dah bertambah baik
          Alhamdulilllah
          tiub-tiub dan jarum-jarum tu sume dah bukak
        makan pun dah macam biasa
 (Ya ALLAH betapa syukurnya saya ketika itu)

TERIMA KASIH YA ALLAH...

kawan-kawan
kat sini saya just nak 
kongsi bahawa
setiap apa yang berlaku tu kita harus percaya
ALLAH tu sentiasa merencanakan yang terbaik tuk kita
mungkin ketika tu kita dah jauh denganNYA
maka dengan cara tu kita akan dekat ngan DIA semula
setiap perkara yang kita nampak buruk 
tak sumenye buruk
dan tak sume yang cantik tu adalah indah je
sesungguhnya perancangan ALLAH itu adalah sebaik-baik perancangan.
apa-apa pun yang terjadi
kembalilah pada fitrah
ALLAH kan ada
he3
selamat bermuhasabah diri
terima kasih bye
assalamualaikum





No comments:

Post a Comment